2025-02 Rabobank Retail Update februari 2025

Geschreven door Olaf Zwijnenburg op 11-08-25

­­Rabobank Retail Update februari 2025

Werk aan de winkel om kansen te grijpen!

Transities bieden kansen voor nieuwe aanbieders met bijzondere concepten. Er zullen altijd kansen zijn en nieuwe winnaars opstaan in deze sector: de omzet blijft significant, net als de sociale meerwaarde in dorpskernen en stadscentra. Richting 2040 liggen er vooral kansen voor ondernemers die de klant centraal stellen en slim inspelen op uitdagingen als digitalisering en verduurzaming. De weg ernaartoe is nog lang, maar is in 2025 al volop in aanbouw. Wij zijn ervan overtuigd: de dynamische detailhandel levert nu én in de toekomst een belangrijke bijdrage aan onze economie en de vitaliteit en leefbaarheid van Nederlandse binnensteden en dorpskernen. Retailers moeten zich ook in 2025 voorbereiden op de groeiende impact van technologie en verduurzaming, terwijl schaarste aan arbeid, ruimte en grondstoffen op de loer liggen. Stel continu de klant centraal, pas de strategie aan waar nodig, excelleer in de executie, digitaliseer en verduurzaam. Zo blijft je als retailer relevant op weg naar een duurzame, toekomstgerichte, circulaire en inclusieve sector.

Bij Rabobank geloven we in de kracht van samenwerking. Vanuit onze coöperatieve mentaliteit zoeken we naar oplossingen en helpen wij stakeholders bij het bevorderen van de onderlinge samenhang en synergie tussen de belangrijke transitie-thema’s innovatie, digitalisering en duurzaamheid. Wij geloven in de noodzaak deze thema’s binnen het Nederlandse bedrijfsleven aan te jagen en daarmee organisaties naar een hoger niveau te tillen zodat iedereen beter wordt en ondernemers duurzaam kunnen groeien. Daarmee geven wij invulling aan onze maatschappelijke rol als coöperatieve bank.

We geven in diverse media de visie weer van Rabobank op de retailsector

Naar aanleiding van een onderzoek onder ruim 15.000 leden van het RTL Nieuwspanel ‘leggen we in een interview met RTL Nieuws ‘Korting en uitverkoop: 'consumenten én winkels zijn er aan verslaafd' uit dat consumenten én winkels verslaafd zijn aan korting. Aanbiedingen kunnen voor winkeliers voor extra aankopen zorgen, maar als je in een bepaalde week een aanbieding hebt, waardoor je veel meer verkoopt, maar je volgend jaar geen aanbieding hebt, dan krijg je een deuk in je omzet. Hoe succesvoller de promotie was, hoe moeilijker om volgend jaar die omzet weer te halen. En ook klanten kunnen verslaafd raken aan kortingen. Vroeger moest je fysieke winkels langs om prijzen te vergelijken, nu kan dat via je telefoon. Daardoor zijn consumenten nu minder geneigd de volle mep te betalen. Lees over de verslaving aan korting ook de tijdloze eerdere blog uit 2018: ‘Verslaafd aan korting? Zo ga je ermee om!

Zeven op de tien consumenten stellen aankopen uit

In interviews met Metronieuws ‘Rituals steekt stokje voor goedkope Aldi-geurstokjes’ en RTL Nieuws ’Rituals heeft het aan de stok met Aldi in rechtszaak: 'Onherstelbare schade'’ gingen we in op Rituals dat het met ALDI Nederland aan de stok had over vergelijkbare geurstokjes. Wij waren in eerste instantie wel verrast door de uitspraak omdat er best aantoonbare verschillen te zien waren in formaat, details, vormen, branding, het aantal stokjes en naar aanname de inhoud van en samenstelling van de geur zelf. Ieder merk moet voldoende onderscheidend zijn om merkverwarring bij consumenten te voorkomen. Dit betekent kort gezegd dat het ontwerp, de naam of de verpakking van een product best mag lijken op een ander merk, maar niet zo erg dat er verwarring kan ontstaan.' Lotte Leek vulde aan: 'Bij modelinbreuk is merkverwarring geen uitgangspunt. Het product mag niet dezelfde algemene indruk wekken.' Vakblad Wonen360 gaf in het artikel ‘Juridische strijd tussen Rituals en Aldi over geurstokjes: "Waar hebben we het over?!"’ aandacht aan de vraagtekens. De ontstane discussie op LinkedIn biedt een diepgaand inzicht in de complexe dynamiek van intellectueel eigendomsrecht, marktwerking, en de ethische overwegingen die spelen bij de bescherming en promotie van producten in de hedendaagse consumentenmarkt. De uiteenlopende meningen weerspiegelen de diverse belangen en perspectieven binnen de industrie, van zorgen over innovatie en eerlijke concurrentie tot de impact op duurzaamheid en consumentengedrag.

Bij modelinbreuk is merkverwarring geen uitgangspunt

In een interview met MarketingTribune ‘Merken 2025: niet bewegen is geen optie’ gaan we in op het belang van innovatie, het aanscherpen van de positionering en constante zelfreflectie voor merken. Het is zeer aan te bevelen om jaarlijks kritisch naar de merkoperatie te kijken en vast te stellen of de bijzondere plek in de markt nog wel zo uniek is t.o.v. de (nieuwe) concurrentie. Het veranderende retail landschap is een cocktail van inflatie, dalende verkoopvolumes en sterk stijgende kosten voor inkoop, personeel, energie, huren en het terugvorderen van de corona-belastingschuld. Vooral de inflatie speelt een belangrijke rol. Die is al jaren hoger dan de inkomensstijging waardoor consumenten minder te besteden hebben en tegelijkertijd het consumentenvertrouwen laag is.

Regelmatig kritische zelfreflectie is van belang

In het Het Financieele Dagblad ‘Modebedrijf Omoda breidt uit met overnames van Shuz en Leurink’ de quote: 'De omstandigheden in de winkelstraat zijn onzeker. De kosten voor winkeliers, zoals lonen en huur, zijn flink gestegen. Het is daardoor steeds moeilijker voor lokale winkels om op eigen benen te staan. Zelfstandigen kampen met opvolgingsproblemen, of onderscheiden zich onvoldoende van grotere concurrenten'. En dat klopt ook allemaal, maar is niet onze volledige visie op lokale fysieke winkels. Lokale retailers hebben ook belangrijke voordelen ten opzichte van filiaalbedrijven en onlinespelers. Lees daarom vooral ook de twee interviews over de kracht van local heroes die aansluiten bij onze Rabobank Sectorvisie Detailhandel non-food richting 2040. In deel 1 ‘De 4 succesfactoren van lokaal ondernemerschap'  gaan we in op de kansen voor de lokale retailer op gebied van assortiment, verzorgingsgebied, diensten en business-to-business. In deel 2 'Local hero? Zorg dat dit in je overlevingspakket zit'  leggen we uit wat nodig is om te winnen vanuit aandacht voor vakmanschap op de winkelvloer, goede relaties met leveranciers, digitalisering en creativiteit.

Moeilijk om op eigen benen te staan

Recente Rabobank retail publicaties

We schrijven regelmatig voor retailvakblad RetailTrends. In onze blog van januari 'Hoe de strijd tussen platformgiganten de Nederlandse handel raakt' dagen we de lezer uit hierover goed na te denken. In het artikel gaan we dieper in op de verschillende businessmodellen van deze platformgiganten, en de impact ervan op de Nederlandse markt. De lage prijzen en efficiënte logistiek van platforms als Amazon Haul, Temu en Shein dwingen de lokale concurrentie om prijzen te verlagen. Dat is voordelig voor consumenten maar zet druk op bestaande marges, duurzaamheid en verdienmodellen van Nederlandse handelaren. Strengere wet- en regelgeving en duurzame innovaties zullen de markt moeten transformeren, waarbij ook consumenten een belangrijke rol spelen.

Temu op weg naar $300 miljard in 2027

Lokale retailers hebben belangrijke voordelen ten opzichte van filiaalbedrijven en onlinespelers! In vakblad RetailTrends deze maand twee interviews met ons over de kracht van ‘local heroes’ die helemaal aansluiten bij onze Rabobank Sectorvisie Detailhandel non-food richting 2040. We denken dat het aantal zelfstandigen zal dalen. Oorzaken: Opvolgingsproblemen, te weinig onderscheidend vermogen en gebrek aan toegevoegde waarde. De totale markt groeit licht waarbij de overblijvende retailers groter en sterker zullen worden. Daarom is het belangrijk én een kans dat lokale winkels toegevoegde waarde leveren. Personeel is daarvoor een onmisbare asset en we benadrukken graag het belang van vakmanschap op de winkelvloer. Ook moeten retailers de digitalisering in eigen hand nemen. In deel 1 'De 4 succesfactoren van lokaal ondernemerschap' gaan we in op de kansen voor de lokale retailer op gebied van assortiment, verzorgingsgebied, diensten en business-2-business. In deel 2 'Local hero? Zorg dat dit in je overlevingspakket zit' leggen we uit wat nodig is om te winnen vanuit aandacht voor vakmanschap op de winkelvloer, goede relaties met leveranciers, digitalisering en creativiteit.

Werk samen, ook met voormalige ‘vijanden’

Uw winkelwagen (0)