2025-05 Rabobank Retail Update mei 2025

Geschreven door Olaf Zwijnenburg op 11-08-25

­­­­­Rabobank Retail Update - mei 2025

Speel slim in op veranderende behoeften van consumenten

Wij zijn ervan overtuigd: de dynamische detailhandel levert nu én in de toekomst een belangrijke bijdrage aan onze economie en de vitaliteit en leefbaarheid van Nederlandse binnensteden en dorpskernen.

Bij Rabobank geloven we in de kracht van samenwerking. Vanuit onze coöperatieve mentaliteit zoeken we naar oplossingen en helpen wij stakeholders bij het bevorderen van de onderlinge samenhang en synergie tussen de belangrijke transitie-thema’s innovatie, digitalisering en duurzaamheid.

Wij geloven in de noodzaak deze thema’s binnen het Nederlandse bedrijfsleven aan te jagen en daarmee organisaties naar een hoger niveau te tillen zodat iedereen beter wordt en ondernemers duurzaam kunnen groeien.

Fusion (Grenzeloos retailen)

Trump’s tarieven hebben impact op Amerikaanse Amazon verkopers…

In de CNBC-video ‘How Trump’s China Tariffs Could Shutter Amazon Sellers In The U.S.’ over de impact van de harde lijn van Trump versus China en de opgelegde importtarieven van maar liefst 145% wordt uitgebreid besproken hoe de tarieven op Chinese goederen Amazon-verkopers in de VS kunnen treffen. Tot 70% van de goederen die door Amerikaanse verkopers op Amazon (en door heel veel andere Amerikaanse retailers) aan Amerikanen verkocht wordt in de VS worden geïmporteerd uit China. Veel verkopers moeten hun prijzen verhogen om de kosten van de tarieven te compenseren. Dit kan leiden tot een verlies van klanten en mogelijk het einde van hun bedrijf. Zeven van de acht Amerikaanse Amazon-verkopers die CNBC sprak, gaven aan dat productie in de VS financieel niet haalbaar is, ondanks de tarieven. Veel verkopers zijn sceptisch over de haalbaarheid van het stimuleren van Amerikaanse productie. Amazon-verkopers vertellen CNBC dat ze mogelijk uit de markt worden gedrukt door de hogere kosten en concurrentie van directe verkopers uit China. Alles bij elkaar biedt de video een diepgaande analyse van de uitdagingen en mogelijke oplossingen voor Amerikaanse verkopers die afhankelijk zijn van Chinese producten.

… en zorgen voor uitdagingen voor Amerikaanse productie…

Het artikel "America Underestimates the Difficulty of Bringing Manufacturing Back" bespreekt de uitdagingen die de Verenigde Staten ondervinden bij het terughalen van productie naar eigen bodem. De auteur stelt dat Trump’s heffingen niet effectief zullen zijn en mogelijk zelfs het tegenovergestelde effect zullen hebben, namelijk het verarmen van Amerika.

Hart geeft 14 redenen waarom deze heffingen niet zullen werken, waaronder: 1. De heffingen zijn niet hoog genoeg om de kosten van productie in de VS te compenseren. 2. De Amerikaanse toeleveringsketen is slecht ontwikkeld in vergelijking met die van China en 3. Productie in de VS blijft duurder, zelfs met de heffingen. Hij benadrukt dat de VS serieus moet zijn over het verbeteren van de infrastructuur en het opleiden van arbeidskrachten om productie terug te halen. Zonder deze maatregelen zullen de heffingen alleen leiden tot hogere prijzen voor consumenten zonder de gewenste economische voordelen.

… én retailers die hardop waarschuwen voor de gevolgen

CEO's van verschillende Amerikaanse bedrijven, zoals Walmart en Amazon, zoeken massaal de media op om te waarschuwen voor de 'existentiële bedreiging' die tarieven vormen voor hun lokale bedrijven. Dit wordt uitgebreid beschreven in ‘CEOs go on a media blitz to warn of the ‘existential threat’ posed by tariffs’ Ze benadrukken dat de tarieven de kosten van geïmporteerde goederen verhogen, wat leidt tot hogere prijzen voor Amerikaanse consumenten en lagere winstmarges voor bedrijven. De CEO's waarschuwen ook voor de bredere economische gevolgen van de tarieven. Ze voorspellen dat de verhoogde kosten en verminderde winstmarges leiden tot banenverlies en een afname van investeringen in nieuwe projecten in Amerika. Dit kan de lokale economische groei in Amerika vertragen.

Commentaar Rabobank: In onze Rabobank Sectorvisie Detailhandel non-food 2040 leggen we uit dat nearshoring (dichterbij produceren) kansen biedt om circulaire modellen en grondstoffen in Europa te houden en het eigen continent weerbaarder te maken. Het ontbreekt ons, net als de Amerikanen, alleen vaak aan de kritieke grondstoffen en vaardigheden om producten te vervaardigen, als ook aan het aantal arbeidskrachten en logistieke infrastructuur om dit te realiseren. Deze factoren beperken ook voor Europa de mogelijkheden om productie eenvoudig te verplaatsen. Toch zijn er kansen voor productie in Europa, met name voor specifieke productgroepen, volumes en prijsklassen. De Europese Unie (EU) erkent dit en heeft een strategie ontwikkeld rondom het uitbreiden van winning van grondstoffen en het verbeteren van recycling om met deze uitdaging om te gaan. Het vinden van duurzame oplossingen en het versterken van de Europese positie op dit gebied zijn cruciaal voor toekomstige concurrentie met de VS en China.

In de CNBC documentaire een treffende quote van een Amerikaanse ondernemer, zeker in het licht van het constante mantra over 'Chinese troep': 'The actual machinery to manufacture at the quality that we need primarily exists in China, and we have not seen the samples that will compare to the same level of quality'. Ook in het FD in het goed gebalanceerde artikel over de vraag: 'Waar moet China in deze handelsoorlog nu heen met al die spullen?' een heldere quote: ‘Het is niet zo dat China zonder de Amerikanen kan, maar Amerika kan ook niet zonder de Chinezen. Wij hebben onze industriële productieketen al vanaf de jaren negentig geperfectioneerd. De wereld heeft ons, en onze industrie nodig. Want wat wij kunnen dat kan niemand’. Soortgelijke woorden over de kracht van Chinese productie werden al eerder en vaker uitgesproken door Tim Cook, de CEO van Apple. De kracht van Chinese productie die dus NIET volgt uit lage lonen maar WEL uit skills.

Samenwerking 

DHL Group en Temu ondersteunen lokale bedrijven

DHL Group en Temu hebben een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend om lokale bedrijven te ondersteunen. De overeenkomst is bedoeld om de samenwerking te versterken en het partnerschap verder uit te breiden. Terwijl iedereen toekijkt hoe snel Temu groeit, voorspelt dit partnerschap dat ze voorlopig niet gaan vertragen en blijven doorbouwen aan een efficiënte infrastructuur. Het doel is om kleine en middelgrote ondernemingen (MKB's) in zowel gevestigde als groeimarkten, zoals Oost-Europa en het Midden-Oosten, beter te ondersteunen door levertijden te versnellen, de klantervaring te verbeteren, meer focus te leggen op lokale verkopers en kortere routes met minder uitstoot aan te bieden.

Commentaar Rabobank: Het ging al hard en het gaat alleen maar harder. Riemen vast allemaal........... Belangrijke punten uit de overeenkomst tussen DHL Group en Temu zijn: πŸ‘‰ DHL zal Temu ondersteunen met multimodale transportoplossingen om efficiëntere en duurzamere supply chain diensten te bieden. πŸ‘‰ Temu's lokaal-tot-lokaal model, dat verwacht dat 80% van de verkoop in Europa uit lokale producten zal komen, wordt ondersteund door DHL. πŸ‘‰ DHL zal Temu helpen bij het uitbreiden van hun aanwezigheid in e-commercemarkten, waaronder Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Het is hoog tijd voor iedereen in de non-foodhandel zich écht te verdiepen in de snelheid en impact van nieuwe businessmodellen als Amazon Haul, Temu en Shein. Lees het complete artikel over ‘Hoe platformgiganten de handel veranderen?’ op de website van vakblad RetailTrends. Daarop schreven we eerder ook deze vijf artikelen over de kracht van online platforms: ‘Online platforms: meedoen of niet?’, ‘Financieren van groei op online platforms: alleen of samen?’, ‘De retailer als platform: vooral kansen in niches’, ‘De retailer als platform: gevolgen voor organisatie en strategie’ en ‘Zo kun je de kracht van lokale online platforms beter benutten’.

Markt- en concurrentiepositie

Emerce en Tech Buzz China duiken diep in Temu’s Europastrategie

Temu heeft in heel korte tijd een voorname plaats in de westerse e-commerce bereikt. Het wordt – onder politieke en economische kritiek – als een bedreiging voor Westerse e-commerce gezien. Het bedrijf laat zien sterk vooruit te plannen en dat was reden voor Emerce om in samenwerking met Tech Buzz China de veranderende bedrijfsvoering onder de loep te nemen. Hierin ligt de nadruk op Europa, zodat andere e-commercespelers lessen kunnen trekken uit de strategie en praktijk. Temu schrapte $1-deals, verhoogt prijzen met 15–35%, stapt over op lokale voorraden en ziet Europa als de kernmarkt (35–40%). Reden voor Emerce en Tech Buzz China om hier verder in te duiken en een analyse te maken van de impact. In het ‘Emerce Rapport: Temu’s Europastrategie 2025’ onder andere inzichten die zijn opgehaald uit de Verenigde Staten, waar Temu al verder is in zijn ontwikkeling, over: het bedrijfsmodel, de ontwikkeling van het assortiment, het Fully Managed Model (FMM), het Semi Managed Model (SMM), belangrijke lessen uit het SMM, de impact van importtarieven en de vervolgstappen in Europa: focus op vijf kernlanden, lokaliseren van logistiek en operaties en aanpassen van pricing en marketplace-strategie.

Commentaar Rabobank: Interesse in dit onderwerp? Lees vooral het Emerce Rapport: Temu’s Europastrategie 2025 en de ondertussen 4 blogs waarin Rabobank sectormanagers Peter van Heerde en Olaf Zwijnenburg in nauwe samenwerking met Ed Sander (θ‰ΎεΎ·) en Mathijs de Boer (Head International Desk Asia), de lezer uitdagen om na te denken over mogelijke kansen, bedreigingen, vooroordelen en (eventueel onjuiste) aannames over China als 'fabriek van de wereld' die een beweging maakt naar het Westen. In deel 1 - China als inspirator voor versnelling in innovatie  beschrijven we de enorme sprong die het land gemaakt heeft in 30 jaar en de uitdagingen rondom 'nearshoring'. In deel 2 - over disruptieve Chinese platforms - gaan we in op de kracht en snelheid ervan en vraagstukken rondom data en privacy. In deel 3 - over Chinese rommel? - behandelen we de productie van ‘spullen’ en arbeidsomstandigheden. In onze 4e blog over dit thema van januari 2025 ‘Hoe de strijd tussen platformgiganten de Nederlandse handel raakt’ waarschuwen we dat veel mensen denken dat ze het ergste van Temu al hebben gezien (omdat marketinguitgaven werden teruggeschroefd en de prijzen op het platform verhoogd lijken te worden). Maar die missen de kern: de start met extreem lage prijzen was vooral een fase om veel aandacht te trekken en heel snel marktaandeel te winnen. Temu geeft nog veel meer gas…

Verticale integratie & Smart data

Is het mode-model van Shein een sjabloon voor milieuduurzaamheid?

Tijdens de Retail Technology Show 2025 in Londen liet Shein hun on-demand model zien. Dit model stemt vraag en aanbod op elkaar af door eerst kleine bestellingen van 100-200 stuks te plaatsen. Daarna kijken ze hoe klanten reageren door te zien hoeveel er bekeken, gedeeld en gekocht wordt, en door feedback van recensies en sociale media. Op basis van deze reacties worden er automatisch nieuwe bestellingen geplaatst, soms oplopend tot 400-800 stuks. Shein zegt dat dit lagere prijzen mogelijk maakt, omdat ze geen grote voorraden hoeven aan te houden wat anders de kosten zou verhogen, en zorgt voor een productie met weinig afval, aangezien vrijwel alles aan klanten wordt verkocht. Op dezelfde show was de CEO van All Saints het eens met het idee om kleinere bestellingen te plaatsen en dan bij te bestellen op basis van de vraag. Hij was kritisch over het traditionele mode-retailmodel, waarbij grote bulkbestellingen ver van tevoren worden geplaatst wat leidt tot grote voorraden die vaak niet verkocht worden, maar benadrukte dat dit niet betekent dat hij de fast fashion-stijl van Shein goedkeurt. Hij merkte op dat de kwaliteit van kleding de afgelopen 15-20 jaar slechter is geworden en wees op een kloof tussen consumenten die op zoek zijn naar goedkope Shein-prijzen en kwaliteiten, en meer bewuste, "langzamere" shoppers.

Commentaar Rabobank: Shein's on-demand model heeft voordelen zoals lagere prijzen, minder afval vanuit productie en flexibiliteit. Maar er zijn ook zorgen over het aanmoedigen van een hoge consumptie en kwaliteitsproblemen. Traditionele modemerken kunnen voordelen bieden zoals focus op kwaliteit en 'slow fashion', maar hebben te maken met grote voorraadrisico's en minder flexibiliteit. Beide modellen hebben hun sterke en zwakke punten. Voor een duurzame toekomst in de mode-industrie is waarschijnlijk een balans nodig tussen deze benaderingen, waarbij zowel kwaliteit als efficiëntie belangrijk zijn. De mode-industrie is een van de meest vervuilende industrieën op aarde. Alleen Nederland telt jaarlijks al zo'n 300 miljoen kilo aan afgedankte kleding. Om een meer circulaire toekomst te bereiken, moet de mode-industrie sneller en efficiënter handelen. Dit omvat hogere vergoedingen voor inzamelaars, meer textielbakken, en striktere naleving en controle door de overheid. Daarnaast is bewustwording bij consumenten essentieel om de vraag naar duurzame mode te vergroten. Het zal een gezamenlijke inspanning van producenten, inzamelaars, overheid en consumenten vergen om de transitie naar een circulaire economie te kunnen realiseren. In de Rabobank 'Sectorvisie Detailhandel non-food  en de daarin beschreven transitiepaden is consumentengedrag een van de vijf belangrijke transities. In ons streefbeeld voor de sector richting 2040 leggen we uit dat ook de consument een belangrijke rol heeft in het verduurzamen van de maatschappij. Grootschalige voorlichtingscampagnes, educatieve programma’s en bewustmakingsinitiatieven kunnen consumptiegedrag positief veranderen en consumenten informeren en motiveren om bij te dragen aan een circulaire economie. Er ligt ook een kans in duidelijkere instructies over hoe producten het beste onderhouden, gerepareerd en hergebruikt kunnen worden om zo lang mogelijk mee te gaan.

Nike opent grootste value store van Europa in Roermond

Het wereldberoemde sportmerk Nike heeft onlangs zijn grootste winkel in Europa geopend in het Designer Outlet Roermond. Deze indrukwekkende winkel beslaat twee verdiepingen en biedt een uitgebreide selectie sportkleding en must-have sneaker. De opening van deze megastore markeert een belangrijke mijlpaal voor zowel Nike als het outletcentrum. Met een oppervlakte die de beroemde Nike-winkel aan Oxford Street in Londen overtreft, is Roermond nu de thuisbasis van een ware sportwinkelgigant. Tijdens het openingsweekend werden bezoekers getrakteerd op een reeks speciale evenementen, waaronder live DJ-optredens, een photobooth, en de mogelijkheid om Nike-items te laten personaliseren. Met de komst van deze winkel verwacht Nike tot 180 nieuwe banen te creëren, wat een aanzienlijke bijdrage levert aan de lokale economie.

Commentaar Rabobank: De populariteit van Nike en het succes van het Roermondse outletcentrum hebben deze uitbreiding mogelijk gemaakt. Het lijkt erop dat Roermond een nog grotere trekpleister zal worden voor shoppers uit heel Europa. Factory Outlet Centers zijn succesvolle trekkers van grote groepen consumenten en niet alleen door de lage prijzen.
Naast een aantrekkelijke consumentenpropositie (sterke merken, goede prijsperceptie, dagje uit) is er een andere belangrijke succesfactor voor deze winkelcentra: een compleet centrale regie. Er is één eigenaar die een concept bedenkt en de regie strak in handen houdt. De eigenaar krijgt frequent kassadata van zijn huurders en stuurt op basis daarvan bij, bijvoorbeeld door een merk een andere locatie te geven in het winkelcentrum. Veel andere winkelgebieden blijven qua regie en aansturing echter behoorlijk achter. Het eigendom is versnipperd, er is niet of nauwelijks sprake van een concept en de regie is ver te zoeken. Als er niets gebeurt, dreigt een neerwaartse spiraal. Online groeit meer en meer, winkels en winkelgebieden komen verder onder druk, verdienen te weinig geld om te kunnen investeren, worden nog minder aantrekkelijk waardoor de klanten nog sneller vluchten naar online. Die neerwaartse spiraal heeft veel verliezers waaronder retailers (druk op traffic en omzet en marge), vastgoedeigenaren (druk op huren en waarden) en gemeenten (verpauperde binnensteden). In onze eerdere blog ‘Nieuwe impulsen voor winkelgebieden’ beschreven we dat stakeholders flink aan de slag moeten vanuit drie hoofdthema’s: 1. Zorg voor centrale regie in winkelgebieden, 2. Maak duidelijk waarom de klant moet komen en 3. Zoek meer samenwerkingspartners en beloon de samenwerking.

Omnichannel & Technologie

MediaMarkt lanceert ‘Let’s Go Mobile’

Elektronicaketen MediaMarkt introduceert onder de naam Let’s Go Mobile een eigen mobiele telefoniemerk in Nederland. Voor deze dienst maakt MediaMarkt gebruik van het netwerk van KPN. MediaMarkt wil zich onder andere onderscheiden ten opzichte van andere aanbieders met ongelimiteerde cloudopslag vanuit het basispakket. Hiermee zou het een interessant alternatief kunnen bieden voor bijvoorbeeld Apple iCloud of Google One. De prijzen van de abonnementen zijn nog niet vermeld, maar zouden lagere liggen dan die van grote netwerkaanbieders. Daarnaast wordt er gekeken naar toekomstige uitbreidingsmogelijkheden zoals beveiligings-en kantoorsoftware, diensten van MediaMarkt en zelfs (nog niet nader genoemde) ‘zakelijke oplossingen’. Het toevoegen van dit dienstenpallet zou volgens de keten passen binnen de bredere strategie om een compleet omnichannelplatform voor consumentenelektronica te zijn. Een ‘one-stop-tech-shop’ waar consumenten bijpassende diensten en accessoires kunnen afnemen bij aankoop van hun apparatuur.

Commentaar Rabobank: De uitbreiding van MediaMarkt naar de telecommarkt met Let's Go Mobile is een strategische zet die aansluit bij hun omnichannelstrategie. Door gebruik te maken van het KPN-netwerk, verzekert MediaMarkt zich van een betrouwbare infrastructuur. De toevoeging van ongelimiteerde cloudopslag in het basispakket zou weleens een slimme differentiator kunnen zijn. Immers betreedt MediaMarkt een - voor hun - geheel nieuwe en buitengewoon competitieve markt. Het winnen van marktaandeel en het overtuigen van nieuwe klanten om van provider te veranderen zullen de nodige uitdagingen met zich mee gaan brengen. Het toevoegen van diensten kan aantrekkelijk zijn voor een retailer om het businessmodel toekomstbestendiger te maken. Voor MediaMarkt kan deze stap de mogelijkheid bieden om hun klantenbestand te verbreden en hun positie in de markt te versterken door een naadloze integratie van technologie en retailervaring.

We geven in diverse media de visie weer van Rabobank op de retailsector

In een interview met vakblad RetailTrends gaan we in op de importheffingen die de Verenigde Staten gaan opleggen aan zo'n 90 landen: ‘Trump legt importheffingen op, wat zijn de gevolgen voor retailers en merken?’. Het directe effect van de hogere importheffingen van de VS op Europese goederen zal voor de Nederlandse en Europese detailhandel op de korte termijn niet heel groot zijn. Deze bedrijfstak richt zich voornamelijk op de binnenlandse consument. Voor Europese merken en groothandels die handeldrijven met de VS zal dit natuurlijk anders liggen en de impact zal afhangen van meerdere factoren zoals: type product, omzetaandeel op Amerika, aanbod van substituten, prijselasticiteit en de koopkracht van de Amerikaanse consument die de vraag naar Europese goederen beïnvloedt. Voor de Nederlandse detail- en groothandel blijft het vooral afwachten wat Europa gaat doen qua tegenmaatregelen omdat die van invloed zullen zijn op de inkoopwaarde van de goederen van Nederlandse ondernemers. En dan hebben we het nog niets eens over de mogelijke lang(ere) termijneffecten als een (wereldwijde) recessie, inflatie en impact op de werkgelegenheid. Het consumentenvertrouwen in Amerika heeft al een flinke knauw gekregen als gevolg van de versomberde economische vooruitzichten zoals hoge inflatie, dalende beurskoersen en een stijgende werkloosheid.

Hoe de situatie zich verder gaat ontvouwen blijft nog erg onzeker

In een interview met Het Financieele Dagblad gaan we in op de vraag of ‘Europa een tsunami aan Chinese producten staat te wachten’. Conclusie: we moeten we de zaken niet dramatischer voorstellen dan ze al zijn. Ons punt is dat Chinese bedrijven de weg naar Europa al langer weten te vinden. Ongeacht wat er in Amerika gebeurt, zijn ze van plan om hier nog veel groter te worden. Het zeer ambitieuze Temu, nog geen drie jaar oud, zet nu voor ongeveer $60 miljard per jaar af in Westerse markten en mikt op $300 miljard voor 2027. Een groot deel daarvan zou sowieso in Europa moeten worden gerealiseerd. Dit laat onverlet dat Europese bedrijven nu extra hard moeten werken om Chinese concurrenten van het lijf te houden. Hun lage prijzen dwingen lokale bedrijven om in actie te komen. Wat niet gaat helpen is als bedrijven hier hun hoop vestigen op Brussel om op te treden tegen eventuele dumping door Aziatische bedrijven. Europese wet- en regelgeving zal alles wel rechttrekken, maar gaat gepaard met ingewikkelde procedures en kost erg veel tijd. En dan is het leed al geleden.

Temu heeft tomeloze ambities

Ook voor het NRC werkten we mee aan een interview over de vijf scenario’s met voorbeelden uit verschillende sectoren over 'Trumps handelsoorlog: voor het ene bedrijf een kans, maar voor de meeste een gruwel'. Zeker goederen die al geproduceerd zijn, zullen snel een nieuwe markt moeten vinden. Retailers kunnen hiervan profiteren door deze producten tegen lagere prijzen in te kopen. Het overaanbod zal voorlopig nog wel blijven. Het lijkt onwaarschijnlijk dat Chinese fabrikanten minder zullen gaan produceren want je kunt fabrieken vaak niet ineens afschalen. Maar hoewel ‘goedkoop’ en ‘kansen’ positief klinken, brengt dit scenario ook risico’s met zich mee. Consumenten kunnen gewend raken aan prijzen die veel lager zijn dan nu gebruikelijk is – iets wat al gebeurt sinds de opkomst van Chinese winkelplatforms zoals Temu. Die nieuwe norm kan serieuze impact hebben op de detailhandel. Lagere prijzen zetten grote druk op marges en verdienmodellen en helpen niet bij de bestrijding van overconsumptie. En nu alvast koopjes hamsteren en het huidige prijsvoordeel over een langere periode uitsmeren is ook niet zonder risico. Ondernemers die extra voorraad aanleggen tegen lagere prijzen, hebben ook te maken met hogere opslagkosten en risico’s. Deze strategie werkt zolang de vraag en omzet op peil blijven, maar bij dalende vraag wordt de extra voorraad een last'.

Onwaarschijnlijk dat Chinese fabrikanten minder gaan produceren

Interieur nieuwsplatform Wonen360 dook in ons recente rapport 'In 15 jaar verdween 30% van de stenen non-food winkels'. Hoewel de interieurbranche niet apart is uitgesplitst, past de sector naadloos in de beschreven trends: ‘Een kwart van woonwinkels verdwenen in 15 jaar’. De consument oriënteert zich online, vergelijkt prijzen, bekijkt stijlen en laat zich inspireren via sociale media, om vervolgens met één klik te bestellen. De rol van de fysieke winkel is hierdoor wezenlijk veranderd. Opmerkelijk is dat het totaal aantal winkelmeters in de non-foodsector weliswaar met 1,6 miljoen vierkante meter is afgenomen sinds 2010, maar dat de gemiddelde woonwinkel juist groter is geworden. Vooral buiten de stadscentra — denk aan meubelboulevards en retailparken — is een schaalvergroting zichtbaar. Grote spelers als Ikea, Loods 5 of Hornbach compenseren het verdwijnen van tientallen kleinere binnenstadwinkels door vestigingen met een enorm oppervlak te openen.

Woon- en interieurbranche onder druk

In een blog op RetailTrends geven we antwoord op de vraag ‘Hoe arbeid in de retail slimmer en productiever kan worden georganiseerd?. Door de krapte op de arbeidsmarkt is het lastig om genoeg goede mensen te vinden en ze vervolgens te behouden. Dit komt door de relatief lage salarissen en vaak vooral horizontale doorgroeimogelijkheden. Het is echt belangrijk dat ondernemers deze problemen herkennen en stappen ondernemen om de arbeidsproductiviteit te verbeteren waarbij belangrijk is te realiseren dat online retail andere eisen stelt aan personeel, processen en technologie dan stenen winkels. Arbeidsproductiviteit is cruciaal voor de toekomst van de detailhandel. Door te investeren in digitalisering, verduurzaming, inclusiviteit, samenwerking en talentontwikkeling, kunnen ondernemers hun efficiëntie verhogen en hun concurrentiepositie versterken. Slim gebruik van technologie, talentontwikkeling en samenwerking kunnen de trend keren. Ook in onze Rabobank Sectorvisie op de non-food detailhandel richting 2040 benadrukken we dat ondernemers hun klantwaarde en arbeidsproductiviteit moeten verhogen om te kunnen inspelen op de steeds krappere arbeidsmarkt.

Er is nog een enorme wereld te winnen op het gebied van personeelsbehoud

We werkten mee aan een artikel van vakblad Twinkle over ‘Het effect van verschillende retourtermijnen in fashion'. 'In Nederland lopen retailers al jarenlang voorop met het verwennen van de onlineklant, onder meer door gratis retouren toe te staan en heel coulant te zijn met retourtermijnen. Je zag dat grote e-commercespelers, die nieuw op de markt kwamen eigenlijk met maar één ding bezig waren, een zo groot mogelijk marktaandeel veroveren. Dat er daarmee forse verliezen werden geleden maakt niet zoveel uit zolang er investeerders bleven opstaan om die groei te financieren. Maar daarmee kwam de lat heel hoog te liggen. En meteen voor iedereen, zowel groot en klein, want het grootste gemak voor de klant is, vanuit de enorm transparante markt waarin de concurrent maar één klik ver weg is, vaak meteen de norm en hoe makkelijker het retourproces, hoe hoger de conversie van bezoekers naar omzet. De impact van de kosten per retour zijn veel groter dan die van de retourtermijnen. Grote e-fashionspelers zijn inmiddels ook op het punt gekomen dat zij zich naar de regels van het kapitalisme gaan voegen en er geld moet worden verdiend. Als grote e-tailers meer op rendement gaan sturen, gaan ze ook meer in de pas lopen met de kleinere spelers, en dat is goed nieuws voor het mkb. Want het heeft geen zin om concurrentie als oneerlijk te bestempelen of te doen alsof er niets aan de hand is omdat “er geen geld wordt verdiend”. De omzet wordt wel degelijk gemaakt, maar niet door jou want door een ander'.

Goede balans tussen klant-tevredenheid en lasten en kosten

In een interview met Webhelden | C-Suite of Commerce's Lise Steegmans en Suzan Eikelenstam leggen we in ‘Internetgodinnen van de winkelstraat’ uit hoe Bieke Stienstra, Britt van Vondelen en Tess Verwoert met hun social-first tactiek en snoeperige winkels wél traffic vast kunnen houden: Waarom zou je nog je schaarse vrije tijd spenderen aan fysieke winkels? Tenzij winkelen écht leuk is. Stenen winkels moeten tegenwoordig heel hard hun best doen om publiek te trekken. Klanten maken bewust de keuze om hun tijd te besteden in jouw winkel. Die ervaring moet kloppen. Doe je dat goed? Dan win je niet alleen offline, maar óók online. Retailers moeten zich onderscheiden door beleving, transparantie en klantgerichtheid. Het speelveld wordt steeds uitdagender. Consumenten stellen hoge eisen, concurrentie groeit, transparantie en duurzaamheid zijn niet meer optioneel. Maar juist ondernemers die hun klant centraal stellen én flexibel inspelen op trends, kunnen die kansen benutten.

Nieuwe generatie omnichannel ondernemers

In een blog op BuurtKadoos ‘De juiste balans tussen mens en machine’ stellen we dat robots en kunstmatige intelligentie (AI) een waardevolle toevoeging kunnen zijn aan het werk van menselijke medewerkers, terwijl de mens op de winkelvloer de meest onderscheidende factor blijft. In een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds krapper wordt, de vergrijzing toeneemt en consumentenvraag voortdurend verandert, is het voor retailers essentieel om hun concurrentiepositie niet alleen te behouden, maar ook te versterken. Robots en AI kunnen hierbij een ondersteunende rol spelen, met de mens als onmisbare kern in de fysieke retail. Belangrijke uitdagingen zijn onder andere de acceptatie van technologie door klanten, de effectieve integratie ervan in de winkelomgeving, en het waarborgen van de menselijke touch in klantinteracties. Het vraagt om een doordachte aanpak om de balans te vinden tussen technologie en de menselijke factor. Hierbij moeten de gevolgen voor werkgelegenheid, arbeidsvoorwaarden, training en de tevredenheid van medewerkers zorgvuldig worden afgewogen. De toekomst van fysieke retail ligt in een harmonieuze samenwerking tussen mens en technologie. Door menselijke interactie te combineren met de efficiëntie en mogelijkheden van robots en AI, kunnen retailers zowel inspelen op de veranderende behoeften van consumenten als de uitdagingen van vergrijzing en een krappe arbeidsmarkt effectief aanpakken.

De human touch maakt echt het verschil

Recente Rabobank retail publicaties

Het zwalkende handelsbeleid van de Amerikaanse regering veroorzaakt grote onzekerheid voor de wereldeconomie. Onze RaboResearch collega’s hebben in het Rabobank rapport ‘Trumps escalerende handelsoorlog in vijf scenario’s: impact op de Nederlandse economie (en breder)’ acht scenario’s doorgerekend om de mogelijke gevolgen te kwantificeren. In het nieuwe basispad komt de Nederlandse economische groei naar verwachting uit op 1,3% in 2025 en 0,6% in 2026. De Amerikaanse economie wordt het zwaarst getroffen, met een verwachte bbp-krimp van 0,6% in 2026 en een inflatie van 6,5%. In de eurozone en Nederland loopt de inflatie waarschijnlijk minder hard op dan in de VS. Ondanks vergeldingsmaatregelen en verstoringen in mondiale waardeketens, zorgen lagere energieprijzen, Chinese dumping van goederen en een lagere dollarkoers voor wat verzachting. In welk scenario we uiteindelijk terechtkomen, hangt ervan af of de Amerikaanse regering het doel bereikt dat zij voor ogen heeft met het ontketenen van de handelsoorlog: de geopolitieke positie van de VS versterken door het handelstekort terug te dringen en banen in de maakindustrie te creëren. Uit de analyse blijkt dat mondiale handelsbalansconvergentie pas optreedt in de zwaarste escalatiescenario’s. Dit betekent dat er voor Trump voldoende redenen zijn om de handelsoorlog eerder in een hogere dan lagere versnelling te zetten, zeker naar China toe.

Bom onder mondiale wereldhandel

Nederlandse consumenten hebben in 2024 EUR 36 miljard online uitgegeven, een groei van 5% t.o.v. 2023. 12% van de online bestedingen gaat naar buitenlandse webshops, goed voor EUR 4,4 miljard (+12%) vanuit 41 miljoen aankopen (+4%). Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. We doken met plezier weer eens diep in de cijfers rondom aantallen winkels en winkelmeters en de impact van online op stenen winkels in zowel de food/near-food als de non-food detailhandel in het Rabobank rapport ‘In 15 jaar tijd verdween 30% van de stenen non-food winkels…’. De groei van het omzetaandeel online is vooral te danken aan de consument, waarbij gemak een belangrijke rol speelt in veranderend consumptiegedrag. Online winkelen wordt steeds sneller, gemakkelijker, aantrekkelijker en persoonlijker, terwijl veel winkels en winkelgebieden hier onvoldoende toegevoegde waarde tegenover zetten. Als de taart over meer partijen verdeeld moet worden is het voor bestaande spelers per definitie moeilijker om succesvol te zijn in deze verdringingsmarkt.

πŸ‘‰ Het online aandeel van de aankopen (dus alle kassabonnetjes) is 10%.

πŸ‘‰ Het online aandeel van de bestedingen (dus de omzet in de kassa) ligt met 22% een stuk hoger.

πŸ‘‰ Het online totaal- percentage van 22% van de omzet is inclusief food en near-food.

πŸ‘‰ Daarvan is het online aandeel in de omzet slechts ongeveer 8%.

πŸ‘‰ Het online aandeel in non-food is dus veel hoger dan 22% en varieert daarbinnen sterk per deelsector.

Uw winkelwagen (0)