2025-06 Rabobank Retail Update juni

Geschreven door Olaf Zwijnenburg op 11-08-25

­­­­­Rabobank Retail Update - juni 2025

Verhoog productiviteit en klantwaarde via technologie

Van het vertrouwde en kleinschalige kledingwinkeltje om de hoek, tot het snelgroeiende internationale online modeplatform. De non-food detailhandel is veelzijdig.

Richting 2040 liggen er vooral kansen voor ondernemers die de klant centraal stellen en slim inspelen op uitdagingen als digitalisering en verduurzaming.

Wij geloven in de noodzaak deze thema’s binnen het Nederlandse bedrijfsleven aan te jagen en daarmee organisaties naar een hoger niveau te tillen zodat iedereen beter wordt en ondernemers duurzaam kunnen groeien.

Opvallende ontwikkelingen in de sector

Wij verzamelen actuele en relevante ontwikkelingen binnen de retail rondom de kernthema’s: I) Fusion (grenzeloos retailen), II) Verticale integratie & Smart data, III) Omnichannel & Technologie, IV) Samenwerking en V) Markt- & Concurrentiepositie en voorzien deze van Rabobank commentaar om ondernemers te helpen, te inspireren en te activeren. In de continu veranderende retail sector is geen maand hetzelfde. Dat geldt ook voor deze rubriek met iedere maand nieuwe voorbeelden.

Fusion (Grenzeloos retailen)

Groeiend verzet tegen Shein en Temu

Ze veroverden Europa al in razend tempo, maar sinds Trump weer in het Witte Huis zit en met importtarieven is gaan strooien, gaan Shein en Temu helemaal hard. De Chinese webgiganten voelden de bui al hangen en richten zich sinds dit jaar vooral op Europese groei. Met succes; in de eerste drie maanden van 2025 werden er vanuit China bijna 30 procent meer pakketjes naar Europa verscheept. Wilke Wittebrood dook in de razendsnelle groei van Shein en Temu in Europa en het groeiende verzet tegen de spullen die ze hier verkopen – in het bijzonder de spotgoedkope kleding. Europa werkt aan regels die de Chinese pakkettenstroom moeten beteugelen. Te laat, zeggen experts Ed Sander en Kim Poldner in het artikel ‘Zijn Shein en Temu nog te stoppen? ‘Europa is veel te lief geweest, of eigenlijk te traag’.

Commentaar Rabobank: Ed Sander (θ‰ΎεΎ·) maakte in een LinkedIn post terechte opmerkingen rondom de brandbrief 'stop de oneerlijke concurrentie van ultra fast fashion' vanuit Thuiswinkel.org en MVO Nederland die, gesteund door ruim 40 bedrijven zoals Boer Group, Wolkat, Zeeman textielSupers, Livera en REshare.vn, het kabinet en de Kamer oproepen om SHEIN en Temu af te remmen. Tijdens de Retail Technology Show 2025 in Londen liet Shein hun on-demand model zien. Dit model stemt vraag en aanbod op elkaar af door eerst kleine bestellingen van 100-200 stuks te plaatsen. Daarna kijken ze hoe klanten reageren door te zien hoeveel er bekeken, gedeeld en gekocht wordt, en door feedback van recensies en sociale media. Op basis van deze reacties worden er automatisch nieuwe, grotere bestellingen geplaatst. Op dezelfde show was de CEO van AllSaints het eens met het idee om kleinere bestellingen te plaatsen en dan bij te bestellen op basis van de vraag. Hij was kritisch over het traditionele mode-retailmodel, waarbij grote bulkbestellingen ver van tevoren worden geplaatst wat leidt tot grote voorraden die vaak niet verkocht worden, maar benadrukte dat dit niet betekent dat hij de fast fashion-stijl van Shein goedkeurt. Hij merkte op dat de kwaliteit van kleding de afgelopen 15-20 jaar slechter is geworden en wees op een kloof tussen consumenten die op zoek zijn naar goedkope Shein-prijzen en kwaliteiten, en meer bewuste, "langzamere" shoppers. Traditionele modemerken kunnen voordelen bieden zoals focus op kwaliteit en 'slow fashion', maar hebben te maken met grote voorraadrisico's en minder flexibiliteit. Beide modellen hebben hun sterke en zwakke punten. Voor een duurzame toekomst in de mode-industrie is waarschijnlijk een balans nodig tussen deze benaderingen, waarbij zowel kwaliteit als efficiëntie belangrijk zijn. De mode-industrie is een van de meest vervuilende industrieën op aarde. Alleen Nederland telt jaarlijks al zo'n 300 miljoen kilo aan afgedankte kleding. Om een meer circulaire toekomst te bereiken, moet de mode-industrie sneller en efficiënter handelen. Dit omvat hogere vergoedingen voor inzamelaars, meer textielbakken, en striktere naleving en controle door de overheid. Daarnaast is bewustwording bij consumenten essentieel om de vraag naar duurzame mode te vergroten. Het zal een gezamenlijke inspanning van producenten, inzamelaars, overheid en consumenten vergen om de transitie naar een circulaire economie te kunnen realiseren. In de Rabobank 'Sectorvisie Detailhandel non-food  en de daarin beschreven transitiepaden is consumentengedrag een van de vijf belangrijke transities. In ons streefbeeld voor de sector richting 2040 leggen we uit dat ook de consument een belangrijke rol heeft in het verduurzamen van de maatschappij. Grootschalige voorlichtingscampagnes, educatieve programma’s en bewustmakingsinitiatieven kunnen consumptiegedrag positief veranderen en consumenten informeren en motiveren om bij te dragen aan een circulaire economie. Er ligt ook een kans in duidelijkere instructies over hoe producten het beste onderhouden, gerepareerd en hergebruikt kunnen worden om zo lang mogelijk mee te gaan.

SSM Retail Platform inspiratiereis naar Seoul

In Seoul, Zuid-Korea, voert retail de boventoon en dat is tot in de haarvaten van de stad te vinden. Het kwaliteitsniveau is vaak uitzonderlijk hoog. Daarbij is deze stad, de negende metropool ter wereld, een prettige stad waar je graag wilt vertoeven. 36 retailfans ondergingen van 12 tot en met 18 mei jl. een achtbaan aan ervaringen, emoties, indrukken en schat aan informatie die alleen verkregen kan worden door er te ‘zijn’. Uit het fantastische reisverslag ‘Zinderende Zuid-Koreaanse retail in Seoul met SSM Retail Platform’ van Jorine De Soet en Hans van Tellingen: ‘Tijdens de stampvolle trip hebben we een groot aantal winkelgebieden bezocht. Het Myeongdong-district met maar liefst drie warenhuizen als ankerpunten van dit uitgestrekt winkelgebied. Bukcon Hanok Village is een ander winkelgebied in het hart van Seoul. Dan, het Hannam-dong district in Itaewon. Een stijlvolle A-1 winkelstraat die uitloopt in een winkellandschap met ramsjaanbieders en ‘achteraf-straatjes’ rondom het epicentrum van het uitgaansleven van Seoul. Het überhippe Dosan Park district kon niet ontbreken. Evenals het winkelgebied Sinsa-dong dat bestaat uit de Garosu-gil en de Serosu-gil. Ook Seongsu-dong, ook wel ‘the Soul of Seoul’ of ‘het Brooklyn van Seoul’ zat in het schema. Het laatste organisch gegroeide winkelgebied dat werd bezocht, betrof het Hongdae district met een winkelstraat die je alleen in Azië ziet. We hebben daarnaast twee markten bezocht: de Gwanjang Market waar de doorsnee Koreaan de tijd van zijn leven heeft en de Namdaemun Market in de binnenstad. Er daarnaast zijn er meerdere malls bezocht: Lotte World Mall, de Starfield Coex Mall in combinatie met de Parnas mall, de Times Square Mall met 1,4 miljoen bezoekers per week (volgens opgave) en tot slot de fantastische Hyundai Seoul Mall’.

Markt- en concurrentiepositie

Online fashionshop Perfectly Basics stopt

In een statement op de eigen website over het stoppen van Perfectly Basics delen oprichters Peter Blaas en Birgit van den Beemt: ‘Met pijn in ons hart moeten we jullie hierbij mededelen dat Perfectly Basics na 19 prachtige jaren deze zomer gaat stoppen. De modewereld verandert razendsnel, en een concept als PB, waarin kwaliteit en tijdloosheid centraal staan, is in deze snelle en prijsgerichte industrie niet langer ‘gezond’ vol te houden. Vanaf nu starten we een opheffingsuitverkoop en deze zomer sluiten we definitief onze deuren. Shop bewust, kies wat je kent en weet wat bij je past, en wees er op tijd bij’. Ze benadrukten dat het geen faillissement betreft, maar een bewuste keuze na jaren van investeren in technologie, rebranding en het zoeken naar overnamekansen.

Commentaar Rabobank: Het stoppen van webshop Perfectly Basics is een voorbeeld van de uitdagingen voor gevestigde webwinkels in een dynamische en competitieve markt. Na 19 jaar heb ben zij besloten om te stoppen. Dit benadrukt hoe zelfs gevestigde webwinkels kunnen bezwijken onder de immense concurrentiestrijd in de e-commerce wereld. Ondanks hun sterke focus op tijdloosheid en kwaliteit, bleek het in een snel veranderend retaillandschap steeds moeilijker om hun koers vol te houden. De toenemende prijsdruk en verschuivende seizoenen maakten het voor Perfectly Basics onmogelijk om door te gaan zoals ze dat gewend waren. Ze investeerden in een nieuw platform en een rebranding, maar zonder het gewenste resultaat. De omzet stond onder druk en de verliezen bleken structureel. Dit voorbeeld laat zien hoe de opkomst van veel nieuwe webwinkels een negatieve rol kan spelen voor gevestigde spelers.

Schuldeisers Bax Music voor minimaal 32 miljoen gedupeerd

RTL Nieuws beschrijft dat Bax Music, ooit de grootste muziekwinkel van de Benelux, in april 2025 failliet is gegaan en daarbij een schuld van minstens €32 miljoen achterliet. Grote schuldeisers zoals de Belastingdienst, het UWV en leveranciers blijven grotendeels met lege handen achter. Zo ook klanten die vooruitbetaald hadden voor bestellingen. Hoewel de huisbank volledig is terugbetaald dankzij de verkoop van bedrijfsonderdelen, krijgen andere schuldeisers waarschijnlijk niets terug. Oprichter Jochanan Bax maakt inmiddels een doorstart met het bedrijf, maar de oude schulden blijven achter in de failliete boedel. In het eerste faillissementsverslag gaan de curatoren ook in op advertenties die op social media rondgaan, waarbij goedkope instrumenten worden aangeboden die uit de boedel van Bax zouden komen. "Dit betreffen geen aanbiedingen van Bax-producten door of namens de curatoren of de doorstarter", aldus de curator.

Commentaar Rabobank: In hun verslag schrijven de curatoren dat de Nederlandse Belastingdienst nog zo'n 8,6 miljoen euro tegoed heeft. De Belgische fiscus claimt 2,2 miljoen euro. De vordering van het UWV is nog niet bekend, maar zal naar verwachting van de curatoren 'aanzienlijk' zijn gezien de zes weken loondoorbetaling van 320 werknemers. Leveranciers van Bax Music, zoals de producenten van muziekinstrumenten, hebben nog ruim 18 miljoen euro van het failliete bedrijf tegoed. Ook klanten die artikelen hadden besteld en vooruitbetaald, gaan flink het schip in. Zij kunnen fluiten naar bijna 4 miljoen euro…

Curatoren wijzen claim financiers op Miniso af

Drie financiers van het failliete MRG, het moederbedrijf van Blokker, hebben geprobeerd een claim te leggen op de winkelketen Miniso. Zij stelden dat ze de aandelen van Miniso als onderpand hadden gekregen voor een lening van €5 miljoen, vlak voor het faillissement van MRG. Miniso is het enige onderdeel van het concern dat nog niet failliet is en vertegenwoordigt daarom waarde voor de schuldeisers. De curatoren van MRG, Daisy Nijkamp en Nils Reerink, hebben deze claim echter afgewezen. Volgens hen is het pandrecht ongeldig verklaard op basis van de zogenoemde faillissementspauliana — een juridische bepaling die voorkomt dat bepaalde schuldeisers vlak voor een faillissement worden bevoordeeld ten koste van anderen. De curatoren hebben het pandrecht daarom vernietigd. Hoewel de financiers het hier niet mee eens zijn, hebben de curatoren de verdere discussie voorlopig uitgesteld om eerst andere belangrijke zaken in het faillissement af te handelen. Ze geven aan dat de kwestie nog een vervolg zal krijgen.

Commentaar Rabobank: Uit onderzoek door RTL Z in de jaarverslagen van Mirage Holdings blijkt dat de drie financiers het moederbedrijf van Blokker in 2021 een driejarige lening van €5 miljoen gaven, tegen een rente van 10 procent. In de kleine lettertjes van de definitieve jaarrekening van Mirage over 2022, die overigens pas in augustus van 2024 bij de Kamer van Koophandel werd ingeleverd, staat dat de lening die maand werd verlengd. Daarbij kreeg de lening ook andere voorwaarden. Zo kregen de financiers volgens de jaarrekening 'aanvullende zekerheden', waaronder het onderpand van de winkelketen Miniso. Drie maanden later was Blokker failliet; nog eens een maand later gingen de moederbedrijven MRG en Mirage Holdings op de fles.

Samenwerking

Primera op weg naar een rookvrij bestaan als 100 procent gemakswinkel

In 2024 draaide Primera een omzet van €1,2 miljard. In een wereld waar de rook langzaam optrekt, staat Primera op een kruispunt. Ooit begonnen als een initiatief van tabaksfabrikanten, is de keten van gemakswinkels nu bezig met een fundamentele transformatie. De klok tikt: vanaf 2032 mag er geen tabak meer worden verkocht in gemakswinkels. Voor Primera, waar tabak nog altijd goed is voor een kwart van de marge, is dat geen kleine verandering. Christel Teeuwen, de CEO van Primera, ziet het niet als een bedreiging, maar als een kans. “We moeten onszelf opnieuw uitvinden,” zegt ze. En dat doet de organisatie niet alleen. Als coöperatie, met 500 ondernemers en 555 winkels, is samenwerking het sleutelwoord. Besluiten worden niet opgelegd, maar besproken, gewogen en gezamenlijk genomen. “Als coöperatie ga je altijd via de weg van de overtuiging,” benadrukt Teeuwen. De strategie is helder en rust op vier pijlers: het verhogen van de brutowinst, het versnellen van digitalisering, het doorontwikkelen van de winkelformule en het bieden van maatwerk aan ondernemers. Tegelijkertijd blijft Primera trouw aan haar kern: een sterke, lokale aanwezigheid met een persoonlijke touch. Maar de uitdagingen zijn reëel. Personeelstekorten en het gebrek aan opvolging binnen familiebedrijven drukken zwaar op de schouders van veel ondernemers. Daarom kijkt Primera ook vooruit met nieuwe initiatieven, zoals Volado – een aparte formule voor tabaksspeciaalzaken, bedoeld om ondernemers te helpen die nu nog sterk afhankelijk zijn van tabaksverkoop.

Commentaar Rabobank: De negatieve gevolgen van het gebruik van tabak worden steeds duidelijker en het gebruik van tabaksproducten (en afgeleide producten zoals vapen) wordt de afgelopen jaren in de Nederlandse samenleving steeds verder ontmoedigd via o.a. accijnzen en verkooprestricties. Wij verwachten dat deze trend in de komende jaren door zal zetten en zien die ook terug in de wetgeving waarin de verkoop van tabak steeds verder beperkt wordt. Mogelijke claims op gezondheidsschade zijn niet uit te sluiten en imago-risico voor partijen in deze markt zijn navenant. Kortom, de druk op de verkoop van tabak zal toenemen.

Kruidvat en L’Oréal lanceren tijdelijk winkelconcept: BeautyLab

Kruidvat en L’Oréal Groupe slaan de handen ineen met de lancering van BeautyLab, een tijdelijk en innovatief winkelconcept dat tot en met 22 juni 2025 te bezoeken is in de Kruidvat-winkel aan het Gelderlandplein in Amsterdam. Met BeautyLab willen beide merken beauty toegankelijker, verrassender en inspirerender maken voor een breed publiek. De winkel is omgetoverd tot een interactieve belevingsruimte waar klanten op ontdekkingstocht kunnen gaan langs de nieuwste beautyproducten en technologieën via interactieve tools zoals de Maybelline Teddy Tint Filter, waarmee je ontdekt welk lipproduct het beste bij je past, een Serum Bar en UV Bar voor persoonlijk huidverzorgingsadvies, een refill station voor shampoos van Garnier en L’Oréal Paris en een speciaal Men Expert-gedeelte gericht op mannenverzorging. Of dit concept ook naar andere vestigingen wordt uitgerold, is nog niet bekend.

Commentaar Rabobank: Voor Kruidvat is deze tijdelijke winkel een soort laboratorium. Geen witte jassen, maar wel volop experimenteren. Ze proberen nieuwe producten uit, testen interactieve tools en kijken hoe klanten reageren op een andere manier van winkelen. Wat werkt goed? Wat kan beter? Alles wat ze hier leren, kunnen ze meenemen ze mee naar hun vaste winkels. Voor de bezoekers is het een feestje. Ze ontdekken nieuwe merken, krijgen persoonlijk advies en kunnen producten uitproberen die nog nergens anders te koop zijn. En omdat de winkel er maar tijdelijk is, voelt het extra speciaal – alsof je iets meemaakt wat anderen misschien missen. Na een paar weken sluit de pop-up weer. Maar de inzichten, ervaringen en ideeën blijven. En zo kan een tijdelijke winkel meehelpen aan blijvende vernieuwing.

Omnichannel & Technologie

HEMA boekt groei in klanten, omzet en winst

De bruto-omzet van HEMA steeg met 2% naar €2,2 miljard, terwijl de operationele winst (exclusief eenmalige effecten) met 5% toenam tot €93 miljoen. Deze groei werd gerealiseerd ondanks uitdagende marktomstandigheden, mede dankzij hogere verkopen in zowel fysieke winkels als de webshop. CEO Saskia Egas Reparaz: “Ik ben trots op wat we in 2024 hebben bereikt. We zagen een stijging in het aantal klanten, het verkoopvolume én de klanttevredenheid. Onze strategie bewijst zijn waarde: HEMA is weer helemaal HEMA. In een jaar met stijgende kosten en verstoringen in de keten, hebben we dankzij de inzet van onze medewerkers, franchiseondernemers en de steun van onze aandeelhouders ruim €60 miljoen kunnen investeren in de vernieuwing van 125 winkels en ons assortiment.” Een kwart van de Nederlandse winkels werd in 2024 vernieuwd volgens het HEMA 100-concept. Ook werd het HEMA Café geïntroduceerd, dat goed aansluit bij het vernieuwde winkelconcept. “We bouwen voort op een stevig fundament,” aldus Egas Reparaz. “In 2025 openen we circa 125 vernieuwde winkels en meer dan 20 nieuwe locaties. We blijven investeren in mensen, winkels en duurzame producten. Tegelijkertijd houden we focus op efficiëntie en kostenbeheersing, zodat onze producten betaalbaar blijven. De retailsector blijft uitdagend, met stijgende inkoop- en loonkosten en geopolitieke onzekerheden. Toch hebben we vertrouwen in onze koers. We werken aan een beter dagelijks leven in een mooiere wereld – en aan een vitaal HEMA dat in 2026 haar honderdste verjaardag viert.”

Verticale integratie & Smart data

Wat is het geheim achter de outletcentrum Roermond?

Het NRC dook in de kracht van Factory Outlet Centres. Het Designer Outlet in Roermond trekt jaarlijks meer bezoekers dan de Efteling, en dat is geen toeval. Het succes van dit winkelcentrum is het resultaat van een doordachte strategie die inspeelt op beleving, internationale aantrekkingskracht en slimme marketing. De outlet biedt een verzorgde, bijna idyllische winkelomgeving met gratis en stijlvolle voorzieningen, wat het aantrekkelijk maakt voor een breed publiek. De architectuur is bewust ontworpen om een Europees vakantiegevoel op te roepen, vooral bij Duitse bezoekers, die meer dan de helft van het publiek uitmaken. Daarnaast is het aanbod van merken zorgvuldig samengesteld: van luxe tot mainstream, waardoor zowel koopjesjagers als merkbewuste shoppers zich aangesproken voelen. Voor velen is het een laagdrempelige manier om luxe te ervaren. De locatie op een voormalig kazerneterrein draagt bij aan de unieke sfeer. Al deze elementen samen maken van het Roermondse outletcentrum een winkelmachine die niet alleen verkoopt, maar ook verleidt en verrast.

Commentaar Rabobank: De conclusies van NRC’s Timo Nijssen sluiten naadloos aan op onze eerdere tijdloze blog op RetailTrends 'Nieuwe impulsen voor winkelgebieden' waarin we beschreven dat stakeholders flink aan de slag moeten vanuit drie hoofdthema’s: 1. Zorg voor centrale regie in winkelgebieden, 2. Maak duidelijk waarom de klant moet komen en 3. Zoek meer samenwerkingspartners en beloon de samenwerking. Factory Outlet Centra zijn succesvolle trekkers van grote groepen consumenten en niet alleen door de lage prijzen. Naast een aantrekkelijke consumentenpropositie (sterke merken, goede prijsperceptie, dagje uit) zien we een andere belangrijke succesfactor voor Factory Outlet Centra zoals die in Roermond: een compleet centrale regie. Er is één eigenaar die een concept bedenkt en de regie over dit concept strak in handen houdt. De eigenaar krijgt frequent kassadata van huurders en stuurt op basis daarvan bij. Veel andere winkelgebieden blijven qua regie en aansturing echter behoorlijk achter. Het eigendom is versnipperd, er is niet of nauwelijks sprake van een concept en de regie is ver te zoeken. Als er niets gebeurt, dreigt een neerwaartse spiraal. Online groeit meer en meer, winkels en winkelgebieden komen verder onder druk, verdienen te weinig geld om te kunnen investeren, worden nog minder aantrekkelijk waardoor de klanten nog sneller vluchten naar online. Die neerwaartse spiraal heeft veel verliezers waaronder retailers (druk op traffic en omzet en marge), vastgoedeigenaren (druk op huren en waarden) en gemeenten (verpauperde binnensteden). Een oplossing is om het centrummanagement meer strategisch te maken en meer bevoegdheden te geven als echt strategische functie die het profiel en DNA van het winkelgebied bepaalt en bewaakt en de regie voert. Een meer ingrijpende oplossing is het oprichten van een vastgoedfonds voor een winkelgebied. De eigenaren brengen hun panden in en krijgen hiervoor aandelen in het vastgoedfonds terug. Het vastgoedfonds krijgt eigen management en wordt gerund zoals een Factory Outlet Centrum.

Amazon breidt uit: van koopjes tot couture

Amazon staat al jaren bekend als dé marktplaats voor het middensegment: betrouwbaar, breed assortiment, scherpe prijzen. Maar wat doe je als je die positie stevig in handen hebt? Juist: je kijkt omhoog én omlaag. En dat is precies wat Amazon nu doet. Aan de onderkant van de markt introduceert Amazon in het Verenigd Koninkrijk het nieuwe platform Amazon Haul. Deze functie binnen de Amazon-app biedt extreem betaalbare mode-, woon- en lifestyleproducten, met prijzen vanaf slechts één pond. Daarmee richt Amazon zich rechtstreeks op het terrein van prijsvechters als Temu en Shein, die razendsnel marktaandeel winnen met hun flitsend goedkope aanbod. Amazon Haul is een strategische zet om ook deze prijsbewuste doelgroep aan zich te binden. Tegelijkertijd kijkt Amazon ook naar boven. Het bedrijf investeert steeds meer in luxemerken en premium producten. Denk aan samenwerkingen met high-end modemerken en een verbeterde presentatie van luxe artikelen op het platform. Hiermee wil Amazon aantrekkelijker worden voor consumenten die op zoek zijn naar kwaliteit, exclusiviteit en beleving—een segment waar tot nu toe vooral gespecialiseerde retailers de dienst uitmaakten.

Commentaar Rabobank: Deze tweezijdige strategie—uitbreiden naar zowel het onder- als bovensegment—laat zien dat Amazon zich niet neerlegt bij zijn rol als middenmotor. Het bedrijf wil relevant blijven voor álle consumenten, ongeacht hun budget of voorkeur. En dat maakt Amazon niet alleen veelzijdiger, maar ook weerbaarder in een steeds competitiever retaillandschap.

We geven in diverse media de visie weer van Rabobank op de retailsector

Recent vond in Utrecht een Kern Kennissessie plaats: ‘Autobezoekers goed voor de winkelomzet; feit of fictie’ over parkeren in binnensteden. In een blog op RetailTrends ‘Parkeren en binnensteden: een delicaat evenwicht’ gaan we in op dit belangrijke gespreksonderwerp in de retail dat vaak tot verhitte discussies leidt. Ruimte is schaars. Het gezamenlijke doel van gemeentes, vastgoedeigenaren én ondernemers zou moeten zijn een goed evenwicht te vinden tussen verschillende belangen die ruimte vragen. In het kort zijn er 3 grote ruimtevragers: Aanbod: zoals winkels, horeca, cultuur, maatschappelijke voorzieningen en evenementen. Mobiliteit: alle ruimte die nodig is voor een goede bereikbaarheid, zoals de infrastructuur voor lopen, fietsen, autoverkeer, openbaar vervoer en mogelijkheden om te parkeren. Openbare ruimte: zoals groen en water, verblijfs- en ontmoetingsplekken en terrassen. Een evenwichtige benadering, waarbij de behoeften van bezoekers, lokale ondernemers en de omgeving in balans worden gebracht, is essentieel. Gemeentes die tegenstrijdige informatie negeren en rapporten selectief interpreteren lopen het gevaar op basis van de verkeerde uitgangspunten beleid te maken dat vervolgens ten koste gaat van de economische motor van het centrumgebied.

Traditioneel wordt vaak alleen getoetst op congestie en verkeersveiligheid

In een interview met Twinkle ‘Webshop in woelige tijden: waarom startets blijven komen’ gaan we in op vragen rondom het startersklimaat voor webshops. Hoe aantrekkelijk is het om anno 2025 een webshop te starten? En wat is het toekomstbeeld? Webshops zijn de enige sector binnen de detailhandel waar elk jaar meer nieuwe bedrijven bijkomen dan er stoppen. Maar met de opkomst van veel webwinkels, gaan ook veel sluitingen gepaard. Het merendeel van deze oprichtingen en opheffingen betreft eenmanszaken met één werkzame persoon of minder. Het is dan ook onze verwachting dat er de komende jaren veel "eenpitters" bij zullen blijven komen, maar ook dat er elk jaar een steeds groter wordende groep weer afhaakt. Retail is nu eenmaal topsport, en online is dat niet anders. Onze welgemeende tips zijn om als startende webshopeigenaar je als eerste te richten op een specifieke doelgroep of niche. Dat kan je helpen om op te vallen en klanten aan te trekken die echt geïnteresseerd zijn in jouw producten en maakt het makkelijker om je te onderscheiden van de concurrentie.

Retail is topsport, en online is dat niet anders

RetailTrends belde met de vraag ‘Kan de nieuwe drogisterij Medi-Market slagen in Nederland?’ Het is nog even de vraag hoe de winkel er in het echt uit komt te zien. Het bedrijf acteert in België met een soort combinatie van de functies van drogisterijen en apotheken. Dus met een aanbod dat is toegespitst op geneesmiddelen en gezondheidsproducten inclusief adviesruimtes voor de begeleiding van 'patiënten', en dan uitgebreid met een aanbod voor consumenten die zonder geneesmiddelen willen werken aan hun gezondheid en welzijn. Daarbij bieden ze ook, naar eigen zeggen laaggeprijsde, diensten aan zoals consultaties met diëtisten. Maar dit nieuwe concept zal zich in Nederland vooral moeten richten op gezondheidsproducten. De markt voor medicijnen in Nederland is namelijk streng gereguleerd. Alles draait hier om de samenwerking tussen (huis)arts en apotheek. Zo is er altijd een geldig recept nodig van een bevoegde arts, die bovendien toegang heeft tot de medische gegevens van de patiënt. Een apotheker moet zich houden aan de Nederlandse wet- en regelgeving en moet geregistreerd zijn bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Parafarmaceutische producten zijn spullen die je in de apotheek kunt kopen en die bedoeld zijn voor medisch gebruik, maar die geen echte medicijnen zijn. Denk aan vitamines, verbandmiddelen of huidverzorgingsproducten.

Waar kan Medi-Market het verschil maken?

Van de hoogtijdagen van Free Record Shop tot de digitale revolutie in retail. In de ‘RE podcast, aflevering 77: Retail in transitie - Digitalisering en duurzaamheid’ duikt RE The Agency in (en we quoten dankbaar) ‘de rijke carrière van een man die niet alleen het verleden begrijpt, maar ook de toekomst helpt vormgeven. Als voormalig topman van o.a. Free Record Shop deelt Sectormanager Olaf Zwijnenburg bijzondere verhalen uit de oude doos én scherpe inzichten over hoe de retail wereld drastisch veranderde naar digitale tijdperk waar we nu inzitten. Zijn ervaring is niet alleen waardevol als anekdote – hij zet die kennis vandaag de dag in als Sectormanager Retail & Groothandel non-food bij Rabobank, waar hij ondernemers helpt om toekomstbestendig te worden’. Beluister de aflevering op je favoriete podcastplatform!                 πŸ‘‰ Spotify, πŸ‘‰ Apple Podcasts of πŸ‘‰ Soundcloud.

Energiek gesprek tussen 2 vakidioten

De elektrotechnische detailhandel in Nederland boekte in 2024 een omzet van ruim 10 miljard euro. Ben je benieuwd naar de omzetverdeling tussen online en offline of de verschillende productgroepen? En welke impactvolle trends er spelen? In het online webinar 'Cijfers en trends in de elektrotechnische detailhandel' nemen Martin Hof (Techniek Nederland), Annemarie Arensen (OFED) en Olaf Zwijnenburg (Rabobank) je mee de diepte van deze sector in.

In een interview met Gondola Magazine uit België ‘Wie stuit de opmars van low cost-retailers?’ gaan we in op het succes van discountketens. Een belangrijke succesfactor is het gevoel van ‘schatzoeken’. Veel mensen ervaren een gevoel van opwinding en voldoening wanneer ze onverwachte koopjes en unieke producten vinden tegen lage prijzen. Dit gevoel kan een sterke motivatie zijn om regelmatig terug te keren. Discounters hebben vaak een wisselend assortiment, waardoor klanten nooit precies weten wat ze kunnen verwachten. Dit creëert een gevoel van avontuur en nieuwsgierigheid. Een deal vinden zorgt voor een geluksgevoel. Nog veel meer quotes in de comments van bijbehorende post. Meer interesse in dit onderwerp? Lees vooral ook onze eerdere blog over ‘De 4 groeidrijvers van prijsvechters'. Hoe prijsvechters invulling geven aan hun formule bepaalt voor een groot deel het succes, of het gebrek daaraan. Juist in dit segment geldt dat duidelijke keuzes nodig zijn. In een markt met vaak lage marges vormt een verkeerde keuze direct een potentieel gevaar voor de winstgevendheid. Zo kan het dat zelfs in een haperende economie waarin discounters moeten floreren, er spelers zijn die het zeer moeilijk hebben. Vanuit de bouwstenen van de welbekende marketingmix bekijken we de strategische keuzes van non-fooddiscounters, die leiden tot succes of falen.

Welke impact heeft hun succes op supermarkten?

In een interview met het Algemeen Dagblad gaan we in op het succes van Action dat ter gelegenheid van de opening van de 3.000ste winkel een zeldzaam ‘Kijkje in de keuken bij Action’ gaf.  Qua aantallen winkels en internationale groei laat Action zich lastig vergelijken met andere Nederlandse ketens. Het segment waarin Action opereert draait om veel volume tegen relatief lage marges. Dat vraagt om een zéér efficiënte bedrijfsvoering om de kosten laag te houden. Verkopen is een vak, maar dat is goed inkopen ook. Action heeft veel baat heeft bij de enorme schaalvoordelen, zeker nu het bedrijf zo hard is gegroeid. En qua duurzaamheid: hoe groter je als bedrijf je groeit, hoe groter je verantwoordelijkheid wordt. Een keten als Action kan echt wat veranderen in de waardeketen. En vergeet niet: minder consumeren is in de basis het meest duurzaam.

Verkopen is een vak, maar dat is goed inkopen ook

In een interview met RTL Nieuws spraken we over locatiebeleid. Voor best veel winkel-formules zijn zogeheten A1-toplocaties, zoals de Kalverstraat, helemaal niet geschikt, omdat daar per definitie de huur heel hoog is. En die hoge kosten kan niet iedereen dragen, omdat de omzet of de winstmarge daarvoor niet hoog genoeg zijn. In veel grote centrumgebieden zie je veel toeristen, dagjesmensen en mensen die gewoon lekker in de drukte willen verblijven. Maar als je een winkel hebt vol met bijvoorbeeld dierenspullen, of huishoudelijke artikelen, dan wil je juist de consumenten uit de buurt bereiken, en die vind je eerder in straten buiten het stadscentrum of in wijkwinkelcentra. Daar kun je je richten op vaak prijsbewuste consumenten, die makkelijk en vaak gratis kunnen parkeren. In een wijkcentrum komen mensen wekelijks of zelfs dagelijks. Ze halen boodschappen, lopen even binnen voor een cadeautje of een nieuwe jurk. Dat zorgt voor een trouwe klantenkring uit de buurt. Voor echte discounters als Action, met lage winstmarges, geldt dat ze hun kosten zo laag mogelijk moeten houden. Dan moet je niet in de belangrijke winkelstraten zitten, omdat de huren daar hoger zijn. Bij zeer lage marges is een dure locatie al snel een bedreiging voor de winstgevendheid. Discounters kiezen daarom panden op goedkopere locaties, waar je voor de deur kunt parkeren, of waar veel consumenten langs lopen. Denk aan winkels op de eerste etage in plaats van de begane grond. Of in aanloopstraten in de buurt van het hoofdwinkelgebied. Een goed voorbeeld daarvan is het filiaal van Action in de binnenstad van Haarlem. Het is weliswaar in het centrum, maar wel in een zijstraat van de belangrijkste winkelstraat en dan ook nog op de eerste etage. Voor veel discounters is zoiets geen probleem. Ze trekken klanten aan met lage prijzen, niet met een luxe winkelervaring. Klanten zijn vaak bereid een trap op te lopen, of een roltrap te nemen als ze weten dat ze daar koopjes kunnen vinden. De huurprijzen op de eerste verdieping zijn vaak aanzienlijk lager dan op de begane grond. Voor een winkelformule met lage prijzen is dat aantrekkelijk, omdat ze vaak veel vierkante meters nodig hebben om het grote assortiment met veel voorraad kwijt te kunnen. Ook daarvoor is vaak meer ruimte beschikbaar op verdiepingen. Vaak zitten de beste plekken op de begane grond vol met horeca of modewinkels. Door de eerste verdieping te gebruiken, kunnen discounters toch een plek vinden in populaire winkelcentra zonder te concurreren om dure A-locaties.

Je locatie moet vooral goed passen bij je doelgroep

Recente Rabobank retail publicaties

Ondanks de groei van online winkelen blijven fysieke winkels een cruciale rol spelen in onze samenleving en economie. In de 2e KwartaalUpdate Detail- & Groothandel non-food van Rabobank in 2025 ‘Detail- en groothandel: fysieke winkels blijven belangrijk ondanks online groei’ beschrijven we de impact van internet op stenen winkels en hoe ondernemers de arbeidsproductiviteit in de detail- en groothandel kunnen verbeteren door digitalisering, verduurzaming, inclusiviteit en talentontwikkeling. Kernpunten: In de afgelopen vijftien jaar verdween 30% van de stenen non-foodwinkels door de groei van e-commerce; Het totaal aantal winkelmeters bleef redelijk stabiel, maar er is een duidelijke verschuiving van non-food naar food; Online winkelen blijft toenemen, maar in deelsectoren lijken de omzetaandelen van stenen en online winkels te stabiliseren; De detail- en groothandel kampt met een krappe arbeidsmarkt, waardoor veel bedrijven moeite hebben om voldoende personeel te vinden. De arbeidsproductiviteit verbeteren is essentieel om deze uitdagingen aan te pakken.

Het aantal stenen winkels nam vanaf het hoogtepunt in 2010 (ruim 108.000 in food en non-food winkels) af met ruim 27.000 (bijna een kwart van het totale winkelbestand), met name in non-food met bijna 26.000 gesloten winkels. Binnen food verdwenen er sinds 2010 per saldo ‘slechts’ 1.334 winkels. Er waren binnen food grote dalingen zichtbaar in specialisten in groente (van 1.261 naar 623, een afname van ruim 50%), slagers (van 2.276 naar 1.536, een afname van 33%) en bakkers (van 4.178 naar 3.201, een afname van 23%). Tegelijkertijd kwamen er bijna 600 supermarkten, ruim 200 mini-supers, ruim 300 tabaksspeciaalzaken en ruim 500 slijters bij. En het aantal horecapanden nam met 4.890 toe naar bijna 44.000. Ook de komende vijftien jaar neemt het aantal voedingsspeciaalzaken verder af. Maar voor ondernemers die investeren in specialisatie en samenwerking zien Rabobank Sectormanagement food collega's Sebastiaan Schreijen en Martijn Rol goede kansen. In de blog ‘Voedingsspeciaalzaken 2040 - de ene ondernemer is de andere niet’ betogen ze dat doen waar je het beste in bent ook betekent niet-doen wat anderen beter kunnen. Zij verwachten de komende jaren veel meer filialisering, franchising, outsourcing en samenwerking te gaan zien.

Uw winkelwagen (0)